Executive Intelligence Review
Subscribe to EIR

PRESS RELEASE


LaRouche Featured on Russia's
Biggest Prime-Time TV News Program

Aug. 17, 2006 (EIRNS)—The famous "Vremya" 9 p.m. nightly news broadcast on Russia's First Channel (1TV) yesterday featured Lyndon LaRouche, in footage filmed that morning, and Jeffrey Steinberg's Aug. 11 EIR article, "Will Bush 'October Surprise' Scam Trigger World War III?" Three minutes into the broadcast, correspondent Grigori Yemelyanov presented a segment titled "Experts comment on the outcome of the war in Lebanon." Immediately preceding it was a report that Israel does not intend to withdraw all of its forces from Lebanon. The "Experts" segment emphasized that "the truce is fragile and unstable. The situation may develop in any direction: towards consolidation of peace, or it could lead to a new conflict."

As evidence of the still-dangerous explosive potential of the situation in Southwest Asia, Vremya displayed the headline of Steinberg's article, with the EIR logo, while reporting, "The American weekly Executive Intelligence Review writes about the plans of the White House to draw Syria into the conflict and, through it, Iran, which has a mutual assistance treaty with Damascus.... According to their information, the American administration is planning to provoke war between Syria and Israel in October. The plan would involve the planting in Syria, by special forces, of some weapons of mass destruction, which would then 'accidentally' be discovered by Israeli soldiers during an intervention."

The report then cut to footage from an interview with LaRouche, made today by the First Channel's Washington correspondent. The Russian voiceover of LaRouche was taken from a different text, than what he actually said today, but the impression came across that LaRouche is warning about people in the U.S. administration who want to provoke a "big Mideast war," bringing in Iran.

Other experts featured in the spot included former Prime Minister Yevgeni Primakov, Israeli Knesset member Roman Bronfman, Lebanon's Minister of Energy Muhammed Fneish, Seymour Hersh of The New Yorker, and the Heritage Foundation's Ariel Cohen.

The First Channel, formerly known as ORT, is now largely state-owned, through Gazprom.

Read a transcript of LaRouche's remarks to the Russian reporter.