When the Peru indictments were handed down in August,
Soghanalian was sitting in the Los Angeles Metropolitan De-
tention Center, still awaiting a bail hearing in the check-kiting
case, which also implicated Russian mafia figures. Perhaps
Soghanalian’s knowledge of the Bush family’s involvement
in the underworld of illegal arms and drugs was considered a
dangerous pre-election factor for “Dubya,” and it was felt that
he should be “put on ice” until after Nov. 7.

The Peru Indictment

The move by President Fujimori to break-up the FARC
arms-for-drugs pipeline changed all that. Now, Soghanalian
is at the center of a major international scandal, in which he
was the architect of yet another international illegal transac-
tion, again providing arms to Colombian drug killers, in ex-
change for cocaine.

According to the Peruvian indictment, it was Sarkis and
Garabet Soghanalian who arranged the arms purchases from
the Jordanian government, procured the phony Peruvian end-
user certificates, and provided the Ukrainian IL 76 cargo
plane, which delivered the AK-47 rifles to drop zones deep in
FARC territory inside Colombia.

Soghanalian’s ties into Jordan dated back to his 1980s
arms running to Iraq, under the direction of Bush and
Thatcher. According to the Scott Inquiry into British involve-

Visit EIR's
Internet Website!

* Highlights of current issues of EIR

¢ Pieces by Lyndon LaRouche

* Every week: transcript and audio of
the latest EIR Talks radio interview.

http://www.larouchepub.com

e-mail: larouche@larouchepub.com

52 International

Click here for Full Issue of EIR Volume 27, Number 39, October 6, 2000

ment in the Iran-Contra affair, during the decade of the
1980s, British arms sales to Jordan skyrocketted to $500
million, as compared to $70 million in sales in all of the
1970s. Much of this boost in weapons sales was, in fact,
clandestine British sales to Iraq. Arms shipped to the Jorda-
nian port of Aqaba were trucked into Iraq, to stoke the war
with Iran.

The United States, too, played a role in the Jordan arms
pipeline. In a Jan. 26, 1992 New York Times piece, Seymour
Hersh wrote that the “U.S. secretly gave aid to Iraq early
in its war against Iran,” and “one of the major arms brokers
was Sarkis Soghanalian, a Lebanese-born, Miami-based
arms dealer who has been repeatedly linked in the last two
decades to gun-running for the CIA.”

In arecent interview with the left-wing Peruvian newspa-
per La Republica, Soghanalian identified Ricardo “Dino”
Baldini, as the person who had introduced him to the Peru-
vian military officers who provided the phony end-user cer-
tificates. Baldini gained notoriety in 1998 as the “deep
throat” who exposed NATO Secretary General Willi Claes
and other officials of the Belgian Socialist Party, for taking
kickbacks from Agusta Helicopters. At the time, Baldini
was running Agusta’s Brussels office. Agusta also figured
prominently in all of the Bush-Thatcher secret illegal arms
deals of the 1980s.

The New York Times:
A Century of Perfidy

by Anton Chaitkin

The New York Times’ current favorable stance toward Peru-
vian terrorists, and against those who fought them, reflects
the paper’s role for over a century as the leading mouthpiece
for Wall Street, in its campaign to destroy the nation-state.
The current coverage echoes its earlier support for the terrorist
Ku Klux Klan, and for the 1933 coup by Adolf Hitler.

A British Asset

The New York Times became a British intelligence and
British Crown propaganda channel in the 1870s and 1880s.
The paper was then controlled by Leonard Jerome, a Wall
Street speculator and political partner of Rothschild represen-
tative August Belmont. Jerome’s daughter married the degen-
erate Tory schemer Randolph Churchill, and gave birth to
Winston Churchill.

By the 1890s, the Times had fallen in circulation and in-
fluence, and had strayed from the Tory editorial line. London
banking outlets in New York,led by J.P.Morgan, gave control
of their paper to Adolph Ochs of Tennessee, whose descen-

EIR October 6, 2000

© 2000 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/2000/eirv27n39-20001006/index.html

dants have kept ownership of the Times in the family ever
since.

The British perhaps considered the Jewish Ochs an “hon-
orary Aryan”: He was an Anglomaniac and white supremacy
advocate, whose parents had intrigued with Confederate intel-
ligence, the anti-Union copperheads, and the Masonic leaders
running the Ku Klux Klan.

Between 1899 and 1903, Ochs’s New York Times was the
main Northern paper calling for taking away the right to vote
from Southern blacks. The Times called for changing the laws
and constitutions of the Southern states to overturn the civil
rights gains of the Civil War.

The Times became America’s leading pro-British paper,
helping to create the climate for U.S. entry into World War I
on Britain’s side. Ochs’s controller, the Morgan bank, was
Britain’s official U.S. war agency. A big Times investor, the
Dodge family, owned the Remington Arms Co., supplying a
large part of that war’s weapons.

During the 1930s, white supremacist Adolph Ochs was
a member of the pro-Nazi “Cliveden set” around Lady Astor.
Times editorials and news stories promoted the Hitler regime
as being under the responsible management of banker, Eco-
nomics Minister Hjalmar Schacht, and praised the eugenics
or “race-purification” movement. Adolph Ochs was a bitter
opponent of the Franklin D. Roosevelt Administration.

Son-in-law Arthur Hays Sulzberger took over the paper
in 1935 upon Ochs’s death. Arthur’s son Arthur Ochs
“Punch” Sulzberger became publisher in 1963, taking a hard
line on all labor leaders, and provoking a bitter newspaper
strike.

From the 1920s onward, the New York Times has been the
authoritative voice of the Wall Street financiers, in alliance
with their British senior partners, much more so than the Wall
Street Journal, with its strident so-called “conservative” line,
or the Washington Post, a more recently developed outlet of
the same circles.

An Anti-Technology Tradition

Beginning in the 1960s, with the murder of the Kennedy
brothers, the Times led the offensive to terminate America’s
historical mission as the industrial developer of the world.
The Ochs-Sulzberger family’s racist and pro-Nazi philosophy
was poured into a new, liberal mold of the post-industrial
society, and the swindle of the New Economy.

National sovereignty must be abolished, according to the
Times. Underdeveloped countries must give up their danger-
ous ambition for high living standards. Progress is no more a
human right; its place is taken by radical environmentalism,
the right to die, homosexuality, and narcotics decriminal-
ization.

When Lyndon LaRouche led international resistance to
such a New Dark Age policy, the Times, in tandem with the
FBI, ran a massive campaign of defamation against him,
working for his elimination.

EIR October 6, 2000

Documentation

Jan.4,1880: Editorial, “Edison and the Skeptics,” attacks
Thomas Edison’s electric light project as expensive, danger-
ous to the eyes, and a stock swindle:

“.. .There is an Edison Electric Light Company, and it
has shares of stock in which there is a wild speculation. . . .
[A] suspicion arises that much of the appearance of success
may be factitious and intended for stock-jobbing uses.”

Jan. 6, 1880: An article claims the electric light cannot
compete with gaslight, that 250,000 separate generators
would be required to light New York City.

Jan. 16, 1880: An “investigative reporter” claims that
some of Edison’s bulbs may be gas lamps in disguise. The
Times goes on crusading against the electric light, as it will
later do against nuclear power.

July 25, 1901: Editorial, “Election Reform in Tennes-
see,” argues that blacks must have their right to vote taken
away, to protect bondholders and taxpayers:

“The forces which in most Southern States have culmi-
nated in a demand for a revision of State Constitutions [to
eliminate negro suffrage] which the political managers could
neither resist nor guide for their own purposes, and which
have found their highest expressions in the conventions now
revising the Constitutions of Alabama and Virginia, have be-
gun to work in Tennessee. . . . The danger to be apprehended
from [the negro] is due to the mercenary character of his vote,
and the readiness with which, on the promise of immediate
profit or ultimate advantage, he can be manipulated and
brought into alliance with those who may ... use him for
purposes destructive of good government. . . .

“Thoughtful white citizens, who have recognized the far-
reaching evils of [allowing blacks to vote] . . . have excused
it on the grounds that . . . the federal constitution renders it
impossible to disfranchise the negro directly. . . .

“In Tennessee, as in other states in which the negro is
sufficiently numerous to make him politically dangerous, the
means originally devised to render him politically insignifi-
cant . . . [are now threatened]. For example:

“The City of Chattanooga [the seat of the Ochs family
business and influence] has a floating indebtedness of about
$60,000. . . . [T]he ring in control of the Board of Aldermen
... wanted the . . . indebtedness liquidated by a bond issue
.. . [to clear the way] for certain jobs. . . . [T]he taxpayers and
property owners of the city were opposed to this method of
paying the city’s debts so that more might be contracted. . . .

“[In order to get the negro vote] . . . part of the proceeds
of the bond issue [were to] be expended in the construction
of another negro grammar school, which was not needed at
present. . .. The property owners and taxpayers of Chatta-
nooga thus had it brought home to them . . . that the elimina-
tion of the taxpayer from a voice in the management of the

International 53



public business was imminent.

“...The issue ... which is of national consequence . ..
has helped to arouse the people of Tennessee to the dangers
of tolerating dishonesty in the management of their elections.
.. .Just such an object lesson . . . was needed to focalize [sic]
the growing discontent of the intelligent citizens of Tennessee
with a system which inevitably injures the whites without
helping the blacks.”

May 1, 1903: Editorial, “The Alabama Decision,” ap-
proves the Alabama Supreme Court’s stripping of voting
rights from blacks:

“It seems a monstrous denial of justice. . . . It is, neverthe-
less, the law, made so by the interpretation of the court, and
it is well that the court has decided as it has. . . . The simple
fact is that [after the Civil] war we undertook to do more than
we could do with the regulation of the suffrage.”

May 24,1903: Editorial, “Leaving the South Alone,” says
that stripping blacks of the right to vote may be expedient and
necessary, but unfit whites should also be stopped from
voting.

Dec. 10,1903: An editorial warns that Samuel Langley’s
failed aircraft experiment means that airplane flying is a fool-
ish idea. “We hope that Professor Langley will not put his
substantial greatness as a scientist in further peril by continu-
ing to waste his time, and the money involved, in further air-
craft experiments. Life is short.” Seven days later, the Wright
brothers make their maiden flight.

Dec. 26, 1903: A scornful report, not mentioning the
Wright brothers, says that “inventors of a North Carolina box
kite machine want the government to purchase it.”

Oct. 2,1904: Editorial, “Bleached Africans”:

[T]he African for some reason is obstinately black. . . .He
was the color of a garden beetle when he was bondman to
Egypt’s earliest Kings and Queens thousands of years ago.
... His line back to Ham, its founder, is like a streak of tar.”
The Times wonders “whether his color can be changed in any
way so that he may put off . . . the age-long token of his servi-
tude . . .and come forth . . . shining in a complexion of alabas-
ter.” The editorial concludes, that areal whitening of the negro
is impossible.

Aug. 23, 1932: Favorable front-page coverage of the In-
ternational Congress on Eugenics, calls it a “distinguished
gathering of scientists from many parts of the world.” Henry
Fairfield Osborne is featured, asserting that the world financial
and political crisis comes from industrialization and over-
population, giving jobs to those who are unfit to live. “The
only permanent remedy is . . . birth selection. . . .”

Feb.18,1933: An editorial praises international bankers’
financial bailout of the new Hitler government. The Times
warns that “any attempt to force immediate repayment of
short-term loans would disrupt German finance. But the effect
of their [the bankers’] action has been to strengthen the whole
international situation at perhaps its weakest point.”

June 4,1933: Anarticle warns against trying to force Ger-

54 International

man firms to pay their debts in violation of the Hitler decree
cutting down the payments: “Reports from New York that
American holders of German bonds would resort to forced
seizure of German property in the United States in the event
of a default on service payments were deplored in American
banking circles here on the ground that there would be no
justification for resorting to such a procedure.”

Oct. 15, 1933: Review of Hitler’s Mein Kampf:

“Hitler is doing much for Germany, his unification of the
Germans, his destruction of Communism, his training of the
young, his creation of a Spartan State animated by patriotism,
his curbing of parliamentary government, so unsuited to the
German character; his protection of the right of private prop-
erty are all good; and, after all, what the Germans do in their
own territory is their own business, except for one thing —the
persecution and practical expulsion of the Jews.”

January and February 1974: Articles defame Lyndon
LaRouche, following a 1973 FBI campaign in concert with
the FBI-manipulated Communist Party to (in the FBI head
office’s words) “eliminate” LaRouche.

July 23,1979: LaRouche’s investigators interview Times
reporters Paul Montgomery and Howard Blum, secretly tape-
recording them, at Charley O’s restaurant in New York City.
Blum states that a proposed Times article is intended to start
a government investigation of LaRouche and his associates,
and he needs an “eye catcher.” Blum says, “The article does
not have to be especially true. . . . A government investigation
is what you and I want, isn’t it?” and, “while it might sound
cynical, it is more important for the government that some-
thing appears in the New York Times than whether or not it
is true.”

Oct. 7 and 8, 1979: Libel of LaRouche by Montgomery
and Blum, and Oct. 10, 1979 editorial, “The Cult of
LaRouche.”

Dec. 21, 1982: An editorial attacks the artificial heart for
prolonging “life beyond its natural span,” accusing doctors of
“passion for the spotlight,” and excessive “zeal” in saving
lives.

Sept.11,1989: An article says that cocaine is Colombia’s
“most lucrative industry.” The country will go into a deep
depression if there is a sudden halt to the drug trade, the arti-
cle warns.

Sept. 24,1989: Anthony Lewis’s column backs drug de-
criminalization, citing economist Milton Friedman and Lon-
don commentators.

Feb. 27,1994: The Times runs and endorses a manifesto
by Colombian terrorist controller Gabriel Garcia Marquez.
As a graphic, the Times blows up the quote, “legalize drugs
internationally.” Marquez demands “an international agree-
ment” to establish “the various ways in which [narcotics] le-
galization can be administered.”

July 5, 1992: A column by editor Leslie Gelb says that
“Americans and others” must “abandon the worship of na-
tional self-determination ... and the fascination with elec-

EIR October 6, 2000



tions.” Mocking U.S. Independence Day, Gelb says that
“most nation-states . . . have been a curse,” and they have not
“behaved better” than the “empires they displaced.” He at-
tacks Presidents such as Franklin Roosevelt for compelling
“the European empires to shed their worldwide colonies . . .
[and who] believed that by eliminating empires, they would
also eliminate the main cause of wars. But . . . the new small
nations proved no more democratic or peaceful than the old
empires.”

Sept.27,1992: An article condemns Peruvian judges for
hiding their identities and taking other measures against ter-
rorist murder, which the Times says “incites” more terrorism.
They quote apologist for Shining Path (Sendero Luminoso)
threatening, “There are no secrets in Peru. Everyone will even-
tually know who these judges are.”

Jan.25,1993: An editorial argues that Jack (“Dr. Death™)
Kevorkian fills a gap in patient care, that can only be “solved”
by the wider use of suicide. “Legislators, the courts and ethic-
ists have already supported Americans’ right to make that de-
cision [for suicide]. Tragically, that right—and the informa-
tion to supplement it—is still very far from the bedside.”

July 12,19, and 24, 1993: Articles attack flood control
during massive flooding in the Midwest. Building 20th-Cen-
tury dams and levees was “a huge pork-barrel boondoggle that
fooled only the taxpayers.” Environmentalist “experts” are
quoted saying that you can’t “fool Mother Nature.” The Times
reports, “The [flooding Mississippi] river is taking back its
old places. The water is saying, “This is where [wanttobe.’. . .
[E]cologists and farmers say [the river] was never supposed
to follow the tight course humans have expected it to.”

The Times gloats that the Midwest floods are promoting
hostility to God, that “the depredations of nature are a greater
challenge to belief that the universe is in the hands of aloving
God.” The Times reminds readers of Voltaire’s popular-opin-
ion triumph over Leibniz’s “fantasy” of a loving God.

May §,1997: Financial writer Thomas L. Friedman cele-
brates Tony Blair’s victory: “[T]he British Labour Party has
been converted . . . by Mrs. Thatcher. . . [who made Britain
into] a fast, market-driven economy. [Most] principles of
Thatcherism — breaking the unions, privatizing state indus-
tries . . . catering to the bond markets, . . . and fiscal auster-
ity —were shared by both Conservative and Labour candi-
dates. . . . Tony Blair and . . . John Major were . . . engaged in
‘synchronized swimming’. . . . Thatcher’s . . . model is being
mimicked all over the globe. . . .[She is one of the] great revo-
lutionaries of this century. . . . [W]hen a country puts on [her]
golden straitjacket . .. its economy grows and its politics
shrinks.”

April 10, 2000: An article quotes selectively from four
“experts” to back up their claim that depraved culture and
mass media are not responsible for the rash of mass murders by
children. EIR interviews three of the four, who say the Times
misrepresented them; one is an attorney for parents suing
makers of killer video-games and movies.

EIR October 6, 2000

Central Asia

Leaders Face Islamic
Militants, Economic Crisis

by Ramtanu Maitra

A string of Taliban victories on the battlefields of northern
Afghanistan, and the setting up of a base by Islamic militants
in the Batken region of Kyrgyzstan, have rattled the nerves
of Central Asian leaders. A number of visits by foreign digni-
taries, International Monetary Fund (IMF) and World Bank
personnel, and NATO officials, indicates that in the coming
days, pressure to open up Central Asia to globalization will in-
crease.

Despite repeated denials by the aggressive Taliban regime
in Afghanistan, it is evident that the Islamic Movement of
Uzbekistan (IMU), a militant group that has vowed to disman-
tle the secular regime of President Islam Karimov in Uzbek-
istan, has developed a training base in northern Afghanistan,
with the Taliban protecting them. With the virtual conquest
of northern Takhar and Kunduz provinces, Taliban militia are
on the Tajik-Afghan borders. It is almost certain that pressure
will mount on the Central Asian nations now that the Islamic
militants have achieved some tangible success.

Losing Ground

In Central Asia, Uzbek and Kyrgyz troops are still fighting
the militants and trying to oust them from the region. How-
ever, the militants have slipped inside the Batken region of the
Ferghana Valley, and have set up their bases in the adjoining
mountains. Kyrgyz President Askar Akayev told journalists
in the third week in September, that Kyrgyzstan is in the
process of setting up an Anti-Terrorism Center in the Batken
region in order to study terrorism, religious extremism, and
narcotics trafficking. President Akayev also pointed out that
the center would be under the aegis of the Shanghai Five (now
the Shanghai Forum, an agreement set up by Kyrgyzstan,
Kazakstan, Uzbekistan, China, and Russia). Akayev said that
he has already received support from China’s President Jiang
Zemin on the project.

Uzbekistan, which broke away from the Commonwealth
of Independent States, made up of former Soviet nations, last
year, is feeling the heat as well. It has already contacted both
Beijing and Moscow for future military cooperation. During
the week of Sept. 18, Turkish Interior Minister Sadettin
Tantan was in Tashkent, Uzbekistan’s capital, discussing co-
operation on anti-terrorism and security-related areas. Presi-

International 55



