
Click here for Full Issue of EIR Volume 24, Number 3, January 10, 1997

© 1997 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

6. British 'fellow travellers' 
in the major U.S. media 

U.S. media have, increasingly since the tum of the century, 
been dominated by agents of influence of the British Empire. 

The two "newspapers of record" in the United States, the 
New York Times and the Washington Post, are controlled by 
British interests. The Times, which is a $3.4 billion media 
empire owning nearly two dozen other papers (including the 
Boston Globe), several radio stations, and the largest supple­
mental news service in the world, was founded by Tory-linked 
interests of the Ochs family and was financed by the British­
linked J.P. Morgan. The Ochses and the Sulzbergers have 
always been close to British intelligence-so much so that, 
during World War I, the Times was widely mmored to have 
its copy approved by Lord Northcliffe, the head of the British 
propaganda machine. 

The $1.75 billion Washington Post conglomerate, which 
owns dozens of other papers, as well as several cable televi­
sion franchises and six television stations, is mn by the Anglo­
phile Katharine Graham, the daughter of Eugene Meyer, of 
Lazard Freres. It was Meyer's purchase of the Post, that put 
the paper on the road to national prominence, as a vehicle to 
circulate British policy. 

Other major newspaper publishers have a similar, long­
standing British connection. For example, the $3.3 billion 
Tribune Company, the publisher of the Chicago Tribune and 
other papers, with a total circulation of more than 1.3 million, 
and owner of II television and 5 radio stations, has histori­
cally been controlled by the McCormick family: Its scion, 
who shaped the company in this century, was raised in En­
gland, as a would-be "aristocrat"; its connections to British 
banking interests led to joint ventures with Barings Bank in 
the Asian market. 

The nation's largest domestic news wire service, the 
Associated Press, which provides news to more than 6,500 
media outlets and has operated for more than 50 years, was 
part of a cartel, with the British Reuters news agency, that 
divided up news reporting and transmissions. After that car­
tel broke up in 1934, AP maintained a collaborative relation­
ship with British intelligence. When it needed funds in the 
1980s to expand and modernize, it received a large cash 
transfusion and credit line from its long-standing bankers, 
the Morgan interests. 

Radio and television 
U.S. television and radio networks are similarly under 

British influence. Columbia Broadcasting System (CBS), 

30 Feature 

now merged with Westinghouse in a $5.4 billion network of 
television and radio stations in every major market in the 
United States, was run for decades by William Paley, a well­
known Anglophile who, during World War II, co-directed the 
Psychological Warfare Board with British master psycholQgi­
cal warrior Richard Crossman. Paley's protege Frank Stanton 
worked with the U.S. networks of the British Crown's leading 
psychological warfare directorate, the London Tavistock In­
stitute, and used its media manipulation techniques to design 
network news and other programming. 

National Broadcasting Corporation (NBC), which has 
been affiliated to the Radio Corporation of America, is now a 
subsidiary of Morgan-controlled General Electric. It has had, 
since its founding by Anglophile David Sarnoff, a relation­
ship to British intelligence. During World War II, by arrange­
ment with Sarnoff, British Security Coordinator Sir William 
Stephenson worked out of RCA's building in Rockefeller 
Center. 

Southern Agrarian Ted Turner, whose cable and televi­
sion empire was recently absorbed in a $40 billion merger 
with Time Warner, is a professed Anglophile who, along with 
his wife, Jane Fonda, has been a champion of British New Age 
environmentalist policies, and has promoted them through his 
media outlets. Turner's new controllers at Time Warner have 
British connections dating back to the Meyer Lansky mob­
connected Warner Bros. Studios in Hollywood, and to Time 
Warner founder Henry Luce's leading role in the Anglo­
American establishment, as pushed in his magazines, most 
notably Time and Life. 

British influence is also spread through the "training" of 
journalists at places such as the Columbia University School 
of Journalism, Harvard, and the University of Chicago. 

7. Direct British 

control of U.S. media 

While there has been long-standing British influence over 
U.S. media, approximately 30 years ago, British companies 
and individuals started increasing their direct holdings of U.S . 
media properties. 

The Canada-based Thomson Corporation was one of the 
earliest players in the U.S. market, with a solid base in the 
Midwest. At this point, Thomson, which controls such im­
portant British media properties as the London Sunday Times 

and Times Literary Supplement, and whose founder, Ray 
Thomson, was raised to a peerage in 1964, as Lord Thomson 
of Fleet Street, owns 105 daily and 26 weekly newspapers 

EIR January 10, 1997 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1997/eirv24n03-19970110/index.html


throughout the United States. Mostly in medium-sized and 
smaller markets, these papers have a circulation of more than 
2.1 million. Thomson is also one of the key purveyors of 
financial information, through various publications and data 
sources, and controls the largest legal research publisher in 
the United States. 

In 1995, Thomson sold 23 of its smaller U.S. holdings to 
the London-based Hollinger Corporation, headed by Conrad 
Black. Since 1992, Hollinger, which got its start as a privat­
ized asset of British intelligence in North America, known as 
the Argus Corporation, has been on a U.S. media buying 
spree, doubling its holdings. It now owns 80 daily newspapers 
and over 300 weeklies, in both large cities and smaller mar­
kets, including the Chicago Sun-Times and the British intelli­
gence scandal-mongering weekly, the American Spectator. 

Black, who owns the London Daily Telegraph, has been fi­
nanced in his takeover operations by the Rothschild banking 
interests, and reportedly has received funding from Li Kai­
shing, a former board member of the Hongkong and Shanghai 
Banking Corporation, identified in EIR's book Dope, Inc. 

as a long-standing controller and money-launderer of Asian 
drug-trafficking proceeds. 

A third British heavyweight, the London-based Pearson 
PLC, has limited, but important, direct holdings in the United 
States. These include Capital Publications, which publishes 
41 specialized newsletters aimed at the U.S. corporate elite, 
and the most important Capitol Hill journal, Roll Call. In 
1995, it expanded its holdings to include the Journal of Com­

merce. It has promoted the direct distribution in major mar­
kets, including New York, Washington, Chicago, and Los 
Angeles, of its London-published, U.S.-printed Financial 

Times daily and Economist magazine, with its Washington­
based Economist Group publishing journals directed at cor­
porate and political elites. 

Perhaps the best known, and certainly the most flamboy­
ant of the direct British players in the U.S. market is the 
Australian Rupert Murdoch. His multibillion-dollar News 
Corporation Ltd., based in London and New York, owns sev­
eral score newspapers in the United States, including the New 

York Post, and 11 large circulation magazines, including TV 

Guide; his publications have a circulation of several score 
millions worldwide, and several millions in the United States. 
Murdoch, the son of an Australian press magnate, apprenticed 
under Lord Beaverbrook, the most important British press 
figure of the twentieth century. Murdoch began buying up 
press two decades ago, and affixed himself to the dirty side 
of British operations in the United States, becoming close to 
the notorious homosexual political fixer Roy Cohn and his 
New York machine. In the 1980s, Murdoch, using highly 
leveraged funds, purchased the 20th Century Fox movie stu­
dios, which he used to spawn the fourth national television 
network, Fox-TV, which has outlets in all major media 
markets. 

EIR January 10, 1997 

8. Australia and Waco 

U.S. law enforcement authorities were convinced to launch 
the bloody raid against the Branch Davidian center in Waco, 
Texas on April 19, 1993, which resulted in the slaughter of 
over 80 people, by a threnody of reports that Branch Davidian 
leader David Koresh "abused children" and intended to com­
mit a "Jonestown-style massacre." The principal source of 
these evaluations was Australian private detective GeoffHos­
sack, who worked with a faction of the Davidians in Mel­
bourne, Australia, around Mark Breault. From 1990 onwards, 
Hossack bombarded the U.S. Consulate in Melbourne, the 
U.S. Immigration and Naturalization Service, the Federal Bu­
reau of Investigation, the Internal Revenue Service, the Bu­
reau of Alcohol, Tobacco and Firearms, and other U.S. agen­
cies with his "Jonestown" assessment of Koresh; he travelled 
frequently to the United States, where he coordinated a press 
campaign on that theme, and was personally present in Waco 
to "advise" that an assault be carried out immediately. 

During this entire period, in which the Melbourne Davidi­
ans paid him virtually nothing, Hossack's chief employers 
were the extremist elements in Australia's Zionist community 
centered around World Jewish Congress (WJC) governing 
board chairman lsi Leibler, and his brother Mark. Hossack 
worked for the Arnold Bloch Leibler law firm. 

lsi Leibler, Order of the British Empire, is an established 
British asset: His political career was created by Canadian 
whisky baron and WJC president Edgar Bronfman. As docu­
mented in the bestseller Dope, Inc. , the Bronfrnan family, in 
tum, has served for decades as retainers to the highest levels 
of the British oligarchy; the Bronfmans' longtime family at­
torney, the late Louis Mortimer Bloomfield, was the chief 
executive of British intelligence's private assassination bu­
reau, Permindex, and a board member of the Rothschilds' 
Institute of Jewish Affairs in London, the mother organization 
of the lsi Leibler-founded Australian Institute of Jewish Af­
fairs. 

9. The case of 
Lyndon LaRouche 

The role of British intelligence agents in the fraudulent prose­
cution of Lyndon LaRouche is well documented, beginning 
with the August 1982 letter from British agent Sir Henry A. 
Kissinger to then-head of the FBI William Webster, soliciting 
FBI action against LaRouche. Kissinger's correspondence 

Feature 31 


