
Click here for Full Issue of EIR Volume 14, Number 6, February 6, 1987

© 1987 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

LaRouche upstages 
plenum on Moscow TV 

by Luba George 

Timed with the Soviet Central Committee Plenum, held on 
Jan. 27 and 28, Soviet television showed a 55-minute film, 
"Who Killed Olof Palme?" twice: at 8 p.m. on the evening 
of Jan. 27, and again on the morning of the 28th. The film 
focused on re-running the Soviet TV slander of March 21, 
1986, accusing U. S. presidential candidate Lyndon La­
Rouche and his Swedish associates, the EAP (European La­

bor Party) of "involvement " in the murder. The evening 
showing was especially striking: LaRouche directly preceded 
the "Vremya " news feature on Gorbachov's Plenum speech. 

The film's planning and timing, and one crucial personnel 
move at the Plenum, were not unrelated. Soviet media policy 
is determined by the Central Committee secretary in charge 
of propaganda, Alexander Yakovlev, one of Gorbachov's 
closest advisers, and a fanatic promoter of the Kremlin policy 
to stop LaRouche at all costs. The Plenum elevated Yakovlev 
to candidate Politburo membership. 

Yakovlev, together with the "No.2 "  on the Politburo, 
Yegor Ligachov, is responsible for the massive Soviet dis­
information campaign targeting LaRouche around the Palme 
assassination. EIR's investigative discoveries exposing the 
role of the Soviets in the Palme murder have been amply 
documented. 

Yakovlev is well connected to the U.S. Eastern Estab­
lishment, having admitted close ties to Brzezinski and Kis­
singer since the late 1950s. He agrees with Kissinger that a 
LaRouche presidential candidacy can wreck their strategic 
"New Yalta " plans. All Soviet slander articles have made 
this very clear. The Sept. 30, 1986 Sovetskaya Kultura stressed 
that "LaRouche has already declared he is running for Presi­
dent in 1988 ... [and] is clearly undergoing right now a 
great period of growth." 

The program was previewed extensively in Sweden, and 
excerpts were shown on Jan. 27, on the Swedish TV news 
program "Rapport." What was the "evidence " presented? 
First, the murder weapon, a magnum pistol, was shown with 
the commentary: "an American weapon, which makes your 
thoughts go to the neo-fascists, especially the EAP. The 
EAP, who already in 1984 said that they were going to shoot 
Olof Palme." 

This is followed by clips of old EAP demonstrations, 
featuring posters of Palme as the "Devil' s Devil." The com­
mentary: ''They always attacked Palme. . . . They are in 10 

40 International 

countries .... and listen to what their leader in the United 
States, Lyndon LaRouche, says." Then, a Russian actor is 

trotted out, portraying LaRouche, with the following lines 
(paraphrase): "Gorbachov tries to fool you. He talks of peace ,  
but really wants war. H e  wants to attack the West." Striking­
ly, for Soviet TV, LaRouche was also portrayed calling Gor­
bachov, "the Devil. " 

In the "telespectacular" (as Izvestia called it), three prom­
inent Soviet actors were used: Vyacheslav Tikhonov, imper­
sonating the Swedish police chief Holmer; the 59-year-old 
actor Oleg Yefremov, impersonating Olof Palme; and the 
third, Ion Inguriu, impersonating Lyndon LaRouche. Actor 
Yefremov, who also directed the show, was recently appoint­
ed at the behest of Gorbachov's wife, Raisa, to secretary 

general of the newly formed All-Union Theater group. He 
collaborated closely with Raisa to found the Soviet Culture 
Fund. 

The chairman of the Gostelradio ( Soviet National TV and 
Radio network) is Alexander Nikiforovich Aksenov, "offi­
cially " in the KGB until 1971. He too, like Yefremov, was 
involved in founding the Soviet Culture Fund. He was ap­
pointed Second Secretary of Byelorussia (1971-78), and lat­
er, under Yuri Andropov's tutelage, chairman of the Byelo­
russian Council of Ministers. Under Gorbachov, he was 

brought to Moscow to become the new boss of Soviet TV 
and Radio. 

Izvestia on Jan. 24, announcing the TV "premiere," listed 
its authors: G. Zubkov, Gostelradio' s political commentator, 

V. Gubernatorov, Gostelradio's agent in Sweden, and pub­
licist A. Krasilnikov. All three had been assigned by Yakov­
lev and Aksenov to produce the "documentary," with the 
help of the KGB personnel in Sweden. 

Invited by Boris Pankin, the Soviet ambassador to Swe­
den, a select group of Swedish "journalist friends " came to 
the Soviet Embassy in Stockholm to watch the film. The 
entire KGB disinformation crew involved in the Palme mur­
der cover-up was there, too, including the Stockholm TA S S  
correspondent and GRU (U.S.S.R. military intelligence) 
agent N. Vukolov and the above-mentioned V. Gubernato­
rov. Vukolov was among the authors of the Soviet New Times 
slander ( September 1986) against LaRouche. He also accom­
panied Yakovlev and Gorbachov to Reykjavik. 

Boris Pankin in the 1970s was deputy director of one of 
Russia's dezinJormatsia agencies, the Soviet Copyright 
Agency (VAAP). He, together with KGB colonel Vassily 
Sitnikov and Nikolai Chetverikov, financed and steered anti­

American operations in Greece. As the new head of the 
V AAP, Nikolai Chetverikov came to Sweden mid-December 
1986 to work out an arrangement between Gostelradio and 
Swedish TV for the anti-LaRouche Soviet TV "special." 

Chetverikov's visit led to some controversy because Chet­
verikov, formerly expelled from France, was identified by 
French officials at the time as the boss of the KGB within 
France. 

EIR February 6, 1987 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1987/eirv14n06-19870206/index.html

