
Click here for Full Issue of EIR Volume 5, Number 45, November 21, 1978

© 1978 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

review (see Executive Intelligence 

Review. Oct. 31-Nov. 6. Vol. V. No. 
42). 

Every present lead on the attack. 
according to French police. points 
to Israeli-intelligence controlled 

. groups. specifically the BETAR. 
the equivalent of the paramilitary 
Jewish Defense League in the U.S. 
The context for the attacks had 
been set up the week before by the 
Nov. 1 publication in L'Express 

magazine (owned by the British 
financier Jimmy Goldsmith) of a 
vicious interview with Darquier de 
Pellepoix. formerly Commissar for 
Jewish Affairs (responsible for 
deportations) in the V i c h y  
government. and now a senile 
cripple in exile in Madrid. The 
publication of the raving Nazi inter­
view set the stage for what was 
intended to be billed as a revival of 
"Zionist" - "anti-Semitic" con­
frontations in France. 

On Nov. 13. at the daily press 
briefing held by an aide to the 
Mayor of Paris. Jacques Chirac. a 
leader of the Gaullist party. 
reporters were briefed on the 
attack and the results of the 
preliminary investigations. which 
are still continuing. Despite 
numerous reports sent from the 
briefing into the major press 
agencies. the story has been 
blacked out. specifically by Agence 
France Presse. 

Three days later. NSIPS's Paris 
bureau received a telephone bomb 
threat. in which the caller stated: 
"We are the Zionists you have been 
attacking. In 35 minutes a bomb is 
going to go off. it is filled with 
TNT." Police investigators 
summoned to the office found no 
device. 

Threats in Italy 
Simultaneously in Italy. the press 
networks that had been identified 
in the widely circulated European 
Labor Party dossier on the 
assassination of Italian leader Aldo 
Moro as merely branches of the 
British intelligence's psychological 

November 21-27,1978 

warfare bureau have also begun to 
react. The first signals came with 
the publication Nov. 15 and 16 of 
attacks on the E uropean Labor 
Party in La Repubblica. a news­
paper controlled by C o u n t  
Carocciolo. an in-law of the Agnelli 
family. who represents the "left­
wing" environmentalist side of 
Italy's nobility and who was 
identified as a central figure in the 
Labor Party's Moro dossier. 

The Repubblica articles try to 
discredit the Labor Party expose 
by simultaneously reporting on the 
"rumors of conspiracy" involving 
the House of Windsor (the British 

Crown). the British Secret Service, 
the Knights of Malta, and others, 
while claiming that the European 
Labor Party is in an "anti­
communist" alliance with Italian 
Industry Minister Donat-Cattin. in 
hopes of isolating the Labor Party 
from potential collaborators 
among the Italian Communists. to 
whom Donat-Cattin is persona non 

grata. That the situation could 
move beyond the level of slander is 
indicated by a series of murders 
and shootings that have taken 
place in the vicinity of the party's 
Milan office. 

• 

The Shah pulls the plug 
on the BBC 
The newly appointed military 
government in Iran is presently 
jamming the British Broadcasting 
Corporation's Persian language 
programs beamed into Iran. 
According to the Nov. 16 Wash­

ington Post, the Iranian govern­
ment has charged the BBC with 
transmitting reports deliberately 
slanted to provoke further anti­
government unrest. 

The Post reports that Tehran has 
cautioned the BBC that continued 
provocative reporting could force 

Iran to impose an economic boy­
cott against British businesses 
operating in Iran. The Post adds 
that not only Iran but other govern­
ments have been concerned about 
some of the BBC's distorted news 
coverage. The crackdown on the 

British propaganda outlet may por­
tend that the Shah's government is 
contemplating nationalization of 
British Petroleum and Royal 
Dutch Shell. the City of London's 
on-the-scene power centers in 
destabilizing Iran's modernization 
program (See EIR's Nov. 14-20 
issue). 

The Tehran government has also 
t h r e a t e n e d  t o  e x p e l  BBC 

EXECUTIVE INTELLIGENCE REVIEW 

correspondents in Iran for sub­
mitting reportage with a definable 
anti-Shah tone. Since the imposi­
tion of the military government 
earlier this month. foreign 
correspondents have been warned 
to comply with the rules of press 
censorship. Following his appoint­
ment, Prime Minister Azhari said 

that the press was in part 
responsible for fueling discontent. 

Just prior to the appointment of 
Iran's new military government a 
UPI correspondent was expelled to 
London. after he had filed a report 
that Shah Riza Pahlevi had been 
assassinated. Shortly thereafter a 
former official of Iran's official 
Information Agency was exiled to 
London on grounds of circulating 
false information. 

Over the past 18 months the 
Iranian Foreign Ministry has 
issued several sanctions against 
both the BBC and even British 
Foreign Secretary David Owen for 
publicly expressing anti-Shah 
sentiments. Iran's Information 
Minister Tehrani accused the BBC 
of inciting the oilworkers strike 
which cost Iran $750 million. 

• 

THIS WEEK 7 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1978/eirv05n45-19781121/index.html

