## Behind The Bylines

## Under The Gun

The Washington Post, the newspaper that led the Watergate pack which brought down Richard Nixon, may be in for a Watergating itself. Inside sources are hinting that Post owner Katherine Graham has a few skeletons in her editorial closet left over from the bloody 1973 coup against the Allende government in Chile, in which both Henry Kissinger and ITT have been heavily implicated. According to the sources, "anonymous leaks" exposing the Post's part in that grisly affair are now on the agenda.

If the Post was instrumental in the Chile coup, it would shock no one knowledgeable about the paper's family history. Katie Graham is the daughter of *Post* founder Eugene Meyer, intimately connected to the Rothschild fortunes through the New York investment banking house Lazard Freres. During the 19th century, the Rothschilds invented the techniques of anarchist terrorism, which were used to oust Allende and Nixon.

Our sources report, however, that it is not yesterday's crimes which have put the Post in Jeopardy. Other Wall Streeters, particularly those at 1 Chase Manhattan Plaza, it is said, are not very happy about how the Post has broken ranks with The New York Times recently to express alarm over the Carter Cabinet's nuclear eyeballing of the Soviet Union. A recent Post Sunday magazine section featured an exposé of the Cabinet's numerous connections to David Rockefeller's Trilateral Commission; its author wound up suggesting that, given Kissinger's role in the Ford Administration, the "transition" from Ford to Carter might well be seen as the shift "from Nelson to David." This week, the Post has featured a whole series of articles keyed to expose the war issue. (See Military Strategy)

If the *Post* publishes more such critical coverage of the Carter-Rockefeller crowd, look for the Chile skeletons to come out of the closet.

The Washington Star, the Post's chief competitor and the paper some credit with "keeping the Post honest" on the explosive 1976 vote fraud issue, has just lost round one in its fight for its life.

Since the Star was taken over by Texan independent millionaire banker Joe Allbritton in 1974, it has been battling the Federal Communications Commission (FCC) to retain ownership of its three Washington, D.C. radio and TV stations, whose profits maintain the financially weak paper. In 1974 and 1975, under Allbritton, the Star published devastating exposés of

the Rockefeller international terror and intelligence operations. Coincident with Allbritton's takeover of the Star and its media company Washington Star Communications, Inc., the FCC came up with a new ruling calling for the break-up of "local news media monopolies" to go into effect only when such news monopolies came under new ownership.

The FCC ruling was never taken very seriously, even by the majority of the FCC, since it is common practice in the industry to establish such local monopoly arrangements. The FCC allowed at least a year to lapse in hearings and other formalities. But soon after the media's News Election Service declared Carter the next President, the ABC radio network (some call it a monopoly) won the right to buy Allbritton's two Washington, D.C. radio stations, WMAL-AM and -FM, as new pressures were brought to bear to re-open the divestiture suit "of all but one of (the Star's) media properties in the Washington market." Allbritton now faces the "option" of selling either the Washington Star itself or the one remaining TV station in his corporation which keeps the Star solvent.

## 'New Faces' of 1977

The New York Post published an unconfirmed report this week that none other than Henry Kissinger will be named to head the CBS broadcasting empire when aging chief exec William Paley steps down this year. Former OSS psywarrior Paley "thinks Kissinger's a genius" one CBS honcho told the Post. A somewhat less flattering view of Dr. K's qualifications was offered by another media insider, who identified the job switch as "a straight cost-cutting move" by the incoming Carter Administration. "With Henry in charge at CBS, the State Department won't have to make all those long-distance phone calls to Cronkite's studio," the source explained.

Rev. Sun Myung Moon and his Unification Church International have presented New York City with a daily newspaper called News World. The Moonies, whose links to international intelligence agencies have been widely reported in the U.S. press, and who were recently criticized by a spectrum of religious leaders for their "anti-Christian, anti-Semitic, anti-democratic" teachings, are representing their newest venture as an act of charity to give "independent voices" a chance to be heard. Said News World business manager Tom Miner in an interview with Editor and Publisher last month, "We are looking for members of the newspaper who will not be connected in any way with the church."

The Moonies, or some of their "unconnections," have clearly sunk millions into News World, which has already purchased costly subscriptions to United Press International's "A" and "B" wires, to its sports service, and to its region and picture wires. In addition, News World has taken out high-priced subs to Reuters and Agence France Presse international news wires. Incorporated just last October under the company News World Communications, Inc., News World already employs its own editorial department of 130 full-time paid workers, a business staff of 70, a national "stringers" crew of 100, its own three-man Washington, D.C. bureau, and 100 "foreign correspondents."

News World rolled out its first 24-page, 25 cent daily edition, Dec. 31, with a run of 150,000 distributed to Manhattan outlets with plans for expansion to New York's boros later. Spot checks of News World's newsstand vendors discovered New Yorkers were greeting the product with the same lack of enthusiasm they accord to the Moonies' panhandlers. News World advertisers were reported already cancelling out.

So far News World's Miner has not commented on his

newspaper's sources of funding. We advise him to check his bank accounts; it could be a short, cold winter.

\* \* \*

A newcomer to the so-called left press fostered by the networks of the Institute for Policy Studies is a weekly called These Times, now in its seventh number. Included among its backers and writers are such Institute stalwarts as Jeremy Rifkin and Paul Jacobs; United Auto Worker's vice-president Paul Schrade; MIT's Rand Corp. radical, linguistics professor Noam Chomsky; and zero-growth spokesman Barry Commoner, among others. So far These Times has put forward a laundry list of IPS demands: for legalization of drug useage and prostitution, for Humphrey-Hawkins 'minimum wage' jobs legislation, for federal guarantees of municipal debt service payments to the banks. These Times kicked off its career by circulating the same litany of slanders against the U.S. Labor Party recently published by IPS's Pacifica News Service and William F. Buckley's National Review.

Subscription Rates for New Solidarity International Press Service Executive Intelligence Review

\$115 | for six months

\$225 || for one year

Executive Intelligence Review P.O. Box 1972, GPO New York, N.Y. 10001

Name

Affiliation

Street

City State Zip .

\$ 60 | for three months January Special Offer

\$ 40 for three months